Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

2018. ÉVI JOGÁSZBÁL

 

 

TÁRSADALMI SZEREPVÁLLALÁS

 

A Tradicionális Miskolci Jogászbál szervezőinek szándéka a jogászi hivatás gyökereinek, a jogi munka értékeinek megerősítésén túl az volt, hogy példát mutassanak a fiatal és jövendő jogászgenerációknak összefogásból, társadalmi felelősségvállalásból, az eszmék és a múlt eredményeinek megőrzéséből. 2018-ban ez a cél az eperjes-miskolci jogi oktatás tárgyi örökségének összegyűjtésére, megőrzésére, így különösen az eredeti, 1906-ban készült Történelmi Jogakadémiai zászló fennmaradt részeinek restaurálására, ezt követően pedig illő környezetben történő kiállítására irányul.

 

 

 

VÉDNÖKÖK ÉS DÍSZVENDÉGEK

 

Fővédnök:

 

Prof. Dr. Trócsányi László CSc 

igazságügyi miniszter


Örökös tiszteletbeli fővédnök:

 

Dr. Boleratzky Lóránd 

nyugalmazott ügyvéd, a Miskolci Evangélikus Jogakadémia egykori hallgatója és volt nyilvános rendes egyetemi magántanára, a Miskolci Egyetem Díszpolgára
 

Védnöki Kollégium:

Prof. Dr. Torma András CSc 

rektor, Miskolci Egyetem

 

Dr. habil. Deák Csaba PhD 

kancellár, Miskolci Egyetem

 

Prof. Dr. Farkas Ákos CSc 

dékán, Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar

 

Dr. Répássy Árpád 

elnök, Miskolci Törvényszék

 

Dr. Miskolci László 

megyei főügyész, B-A-Z Megyei Főügyészség

 

Dr. Vereckei Csaba 

rendőrfőkapitány, r. dandártábornok, rendőrségi főtanácsos, B-A-Z Megyei Rendőr-főkapitányság

 

Dr. Cserba Lajos 

elnök, B-A-Z Megyei Ügyvédi Kamara; B-A-Z Megyei Jogász Egylet

 

Dr. Petraskó István 

elnök, Miskolci Közjegyzői Kamara; elnökségi tag, Magyar Országos Közjegyzői Kamara

 

Dr. Petrik Béla

Magyar Bírósági Végrehajtói Kar hivatalvezetője

 

 

 

SZERVEZŐK

 

Szervezők:

 

A Miskolci Jogásztradíciók Megőrzéséért Egyesület

 

Rendezőbizottság:

 

Elnökök:

Prof. Dr. Csák Csilla PhD, dékánhelyettes, ügyvéd

Csemáné Dr. Váradi Erika PhD LLM, dékánhelyettes, ügyvéd

Dr. habil. Szilágyi János Ede PhD, egyetemi docens

Dr. Bancsi Gyöngyi bírónő

Dr. Zelenáné dr. Rácz Gabriella LLM, ügyésznő

Dr. Panyi Zsuzsanna Réka, ügyésznő

 

Tagok:

Dr. Vincze Emese bírónő

Dr. Dániel Róbert ügyvéd

Dr. Fodor Kinga jogász

Dr. Zelena Gergely ügyvéd

Dr. Vékony Mónika Marietta jogtanácsos

Alkoda Enes joghallgató, elnök (Miskolci Egyetem ÁJK HÖK)

 

Kiemelt támogató:

Miskolci Egyetem

Állam- és Jogtudományi Kara

 

További támogatók:

Szinay Attila helyettes államtitkár (Földművelésügyi Minisztérium)

Nánási-Kocsis Norbert önkormányzati képviselő (Miskolc megyei jogú város Önkormányzata)

Panyi Béla megyei főügyészhelyettes (BAZ Megyei Főügyészség)

Hornyák Zsófia doktoranda (ME ÁJK)

Rák Mónika vezető (Avasi Kilátó Kávézó)

Hajdú László elnök (Első Miskolci Lions Klub)

Zsiros Zsolt megyei főügyész, címzetes fellebbviteli főügyészségi ügyész, Sz-Sz-B Megyei Főügyészség

Ügyészek Országos Egyesülete B-A-Z Megyei Szervezete

Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Ügyvédi Kamara

Miskolci Közjegyzői Kamara

Magyar Jogászegylet B-A-Z Megyei Szervezete

Magyar Szablyavívó Iskola (Miskolc és Nyíregyháza)

Advocat Alapítvány Miskolc

ME ÁJK HÖK

 

Díszvendégek:

Csomós József püspök, Tiszáninneni Református Egyházkerület

Holczinger Ferenc S.J. igazgató, Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium, Avas-Déli Római Katolikus Plébánia

Sándor Frigyes esperes, Miskolci Evangélikus Egyházközség

Szinay Attila jogi és igazgatási ügyekért felelős helyettes államtitkár, Földművelésügyi Minisztérium

Nánási-Kocsis Norbert önkormányzati képviselő, Miskolc megyei jogú város Önkormányzata

Csillám Katalin polgári tanácselnök, Miskolci Törvényszék

Zsiros Zsolt megyei főügyész, címzetes fellebbviteli főügyészségi ügyész, Sz-Sz-B Megyei Főügyészség

Panyi Béla megyei főügyészhelyettes, címzetes fellebbviteli főügyészségi ügyész, címzetes egyetemi docens, B-A-Z Megyei Főügyészség

 

 

 

PROGRAM

 

A bál programja február 24-én 18.00 órakor kezdődik.

Jogász-zászló avatás
Jogász himnusz
Szinvavölgyi Néptáncműhely, művészeti vezető: Maródi Attila
Magyar Szablyavívó Iskola (Miskolc) bemutatója
dr. Hornyák Zsófia és Vígh András táncművészek
dr. Szegőfi Luca jogász, flamenco táncművész

Báli zenekar: Szilágyi Dorka Band – Dunakanyar Hangja

Műsorvezető: Dr. Jogg Zsolt ügyész

 

 

 

AZ ELSŐBÁLOZÁS HAGYOMÁNYA

 

„.. tánc nélkül is egész jól meg lehet lenni. Előfordult már, hogy fiatalok több hónapot töltöttek el úgy, hogy semmiféle bálon nem vettek részt, mégsem érte őket testi vagy szellemi károsodás; de ha egyszer hozzájutnak, ha egyszer egy kicsit is érezték a gyors mozgás örömét, bizony lomha népség, ha nem kívánja folytatni.”

 (Jane Austen)

 

A bálozás fénykora a 19. századra tehető – ekkor már nem volt főúri kiváltság, a divat a polgárságot is elérte.

Az első operabált, amely a későbbi hagyomány alapja volt, természetesen a franciák rendezték 1715-ben, és a 18. század közepétől nálunk is elindult a különösen farsang idején feléledő nyilvános bálozás. [megj.: érdemes megemlíteni, hogy az Eperjesi Kollégium diákjai 1706-ban már dokumentáltan rendeztek diákbált!] A 18. század végén már minden valamirevaló főúri palotában volt bálterem.

A bálozás valódi, széleskörű elterjedése a polgárosodásnak köszönhető, a fénykor a 19. századra tehető. A különböző egyesületek, mesterségek és közösségek – például a medikusok, az ügyvédek, a kereskedők, később a nőegyletek – mind megtartották a saját rendezvényeiket. A szezon a korabeli Magyarországon rendszerint a jogászbállal indult. 

A legelegánsabb és legkötöttebb összejövetelek persze a fényes udvari bálok voltak, amelyekre csak a kiválasztott nemesek kaptak meghívót, és amelyeket a kiegyezést követően, Ferenc József trónra lépése után Pest-Budán is megtartottak. A nagy főúri bálokat az ifjúság által alkotott élőképek, rövid jelenetek, hangversenyek tették még érdekesebbé. (A felsőelefánti származású Edelsheim-Gyulai Ilona is úgy ismerkedett meg 1940-ben a budapesti operabálon Horthy kormányzó fiával, Istvánnal, hogy a kor neves képzőművészei, Bernáth Aurél, Pátzay Pál és mások által színpadra állított élőkép-bemutatóban vett részt.)

A báloknak a jó szórakozás, a látványos magamutogatás és adott esetben a jótékonykodás mellett további fontos szerepük is volt: az eladó lányok itt tudtak férjet fogni maguknak. Épp ezért a farsangot a legjobban az elsőbálozó lánykák várták. Lázas készülődésükről sokat elmond Kölcsey Antónia pár sora: „Két héttel a bál előtt már nem volt szünete a készülődésnek, a sok varrás- és igazításoknak… Csak most látom, mily adagja van a hiúságnak nálunk, leányoknál. Minden szalag felett a ruhán, s minden virág, levélke felett a fejre illesztésnél hosszas tanácskozás tartatott.

Mária Terézia kiváltképp támogatta a bálok rendezését, mert ezeket kiváló alkalomnak tartotta a fiatalok összeboronálására és a magyar nemesség megnyerésére. Egyik lányát, Mária Krisztinát – aki a rezidenciáját a pozsonyi várban berendező helytartó, Albert szász-tescheni herceg felesége volt – arra buzdította, adjon bálokat, és tanuljon meg magyarul, hogy szót tudjon váltani a magyar urakkal. Mária Krisztinát nem kellett unszolni, fényes bálokat rendezett, és férjével együtt szorgalmasan látogatta a főúri táncmulatságokat. A hercegnő Grassalkovich herceg egyik bálján virágáruslánynak öltözve, virágokat kínálgatva jelent meg. A palota báltermét piaccá alakították át, a meghívott előkelőségek a falusi emberek öltözetét utánzó ruhákban érkeztek – mint gazdák, fejőlányok, arató- és tejesasszonyok, pásztorok és pásztorlányok.

Az úrilányokat először tizenhat éves korukban vitték bálba, hófehér tüll- vagy muszlinruhában. Az anyagválasztás a könnyedséget, a frissességet, a mozgékonyságot volt hivatott hangsúlyozni, a fehér szín az ártatlanságot jelképezte. Kiegészítőket, ékszereket az elsőbálozók alig viseltek, de a legyező és a táncrend az ő kelléktárukból sem hiányozhatott.

A következő években már színes ruhát is ölthettek a lányok, de csak nagyon halvány árnyalatokat, és az ékszerviselésben is mértéktartóbbnak illett lenniük, mint a férjes asszonyoknak.

Aki huszonöt éves koráig nem ment férjhez, az már ugyanazt viselhette, amit az asszonyok, vagyis akár intenzív színű, mély dekoltázsú, nehéz, pompás selymeket, brokátokat és bársonyokat is magára ölthetett. Mindehhez természetesen könyékig érő kesztyű, drágakövekből készült ékszerek, pompás báli frizura – leginkább konty – és az összhatást megkoronázó fejdísz is járt.

Amikor a hölgyek elérték azt a kort, hogy bálozó lányuk volt (vagy lehetett volna), már idősnek számítottak, és ezt jelezték a ruháik is. A színek visszafogottabbá váltak, a kiegészítők száma és merészsége is csökkent.

Magyarországon a legfontosabb eseménynek a Széchenyi-bál, a Margit-bál, az Anna-bál, az Operabál, valamint a különböző vitéz- és jogászbálok számítottak a két világháború közötti időkben. Már a meghívó küldésének dátuma is sok információt hordozott, ha 8–10 nappal a bál előtt érkezett, akkor tudni való volt, hogy az elvárt öltözet nagyestélyi és frakk, ha csak 2–3 nappal korábban, akkor elég volt szmokingot és kisestélyit ölteni.

A hajadon lányok kizárólag gardedámmal mehettek bárhova, de az első bálozás még így is életre szóló élményt jelentett. A társastáncokat még a reménytelenül botlábú kisasszonyoknak is illett megtanulni. Nélkülözhetetlen volt a díszes táncrend, amire az udvarlók jóval az esemény előtt elkezdtek feliratkozni. Az első tánc udvariassági kör volt, a másodikat viszont a szíve választottjával táncolta a lány.

Mehner Vilmos könyvei generációkat neveltek a báli rend alapjaira, és bár ezekben igencsak szigorú szabályokat állított fel, egy kis huncutságért senkit nem zártak ki a jó társaságból. Igazi bálokban természetesen szigorú etikett uralkodik. A fiatal hölgyek szalagokkal és virágokkal díszített fehér vagy világos könnyű ruhában jelennek meg, a legyező és a bokréta soha nem hiányozván. A bokréta a táncz alatt a tánczosnő székére helyeztetik, fehér glacé kesztyű és fehér selyem czipő önkényt érthetők. A legyező az első övről zsinóron függ alá és csak szellőztetésre használandó, nem pedig arra, hogy mögötte tánczosokkal kaczagjunk.”

A lányok azért csak megtalálták a módját, hogy egy kacér pillantást vessenek a legyező mögül a kiszemelt ifjúra, vagy olykor akár el is bújjanak mögötte a társaságában. Fontos üzenetértéke volt a táncrendnek, vagyis annak, kit milyen táncra engedett magához közel egy hölgy: boldog volt, akinek a táncok királynője, a keringő jutott. A fiataluraknak kötelességük volt felkérni minden lányt, akit rokoni vagy baráti kapcsolatok révén ismertek. Az okos nő rengeteg jelzést adhatott azzal, hogy kivel mit és mennyit táncolt, hiszen régen a tánc volt az egyetlen társadalmilag elfogadott formája férfi és nő nyilvános közeledésének.

Feljegyzések tanúsítják, hogy a pozsonyi királyi mulatságokon az ország területén élő nemzetiségek táncait is bemutatták az adott régióban élő nemesek. Fennmaradt Mária Terézia 1764-ben Pozsonyban adott báljának táncrendje is, amelyben a következők szerepeltek: lengyel tánc, cickatánc, parolás tánc, körtánc, cipésztánc, lapáttánc, cigány tánc, magyar kontratánc, jaj, jaj, jaj énekelt tánc, gyertyás tánc, tót tánc, régi magyar tánc, táncos mars.

A 19. századi bálokon kezdetben a bécsi valcer, a cseh polka és a lengyel mazurka volt a kedvenc, később a francia négyes is a repertoár része lett. A csárdást – nők részvételével – 1840-ben egy Liszt Ferenc tiszteletére rendezett bálon táncolták először. A későbbiekben fokozatosan báli tánc lett az angolkeringő, a tangó, a slow fox, a foxtrot, a swing és a quick step is.

(Forrás: Vrabec Mária: Tánc nélkül meg lehet lenni – de nem érdemes. 

Kivonat. In: Új Szó 2015.01.24.)

 

 

 

MENÜ